vrijdag 10 juli 2015

Business Intelligence in 7 modellen

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dit gezegde geldt uiteraard ook voor Business Intelligence. Hoe kunnen we Business Intelligence het best weergeven in een aantal plaatjes?Hieronder mijn top zeven: een overzicht van de 7 naar mijn inzicht belangrijkste BI-modellen + uitleg waarom ik juist voor deze modellen heb gekozen.

1. Stappen van de BI-cyclus


Dit model laat zien welke verschillende stappen van BI kunnen worden onderscheiden. Laat goed zien dat BI meer is dan informatie verzamelen. Bron: Daan van Beek

https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/business-intelligence/1701250/1444691/inleiding-business-intelligence-de-voordelen-en-de-evolutie-van-een-miljardenmarkt.html

2.Datawarehouse-architectuur-model



Dit model laat de architectuur van het datawarehouse zien. In DWH-land waarschijnlijk een van de meest gebruikte modellen. Dit voorbeeld is van

3. Maturiteitsmodel


Het Capacibily Maturity Model. BI gaat verder dan het implementeren van wat tools. Het is van belang BI integraal aan te pakken. een CMM-model dienst om het niveau van de huidige BI-omgeving en de gewenste omgeving weer te geven. Bron : Wiki
4. BI / big data ecosysteem






Een van de plaatjes waarin de klassieke datawarehouse-achcitectuur wordt uitgebreid met hadoop etc.

5. BI en andere disciplines


Dit vind ik een interessant model. 1.Het model laat het verband tussen data-informatie-kennis zien. 2.Het model laat zien dat BI zich vooral op expliciete kennis, interne, nformatie en kwantitatieve data richt . 3.Het model maakt onderscheid tussen een aantal andere vormen van intelligence. Bron: Joseph Rodenberg
6. BI skills



Wat voor skills zijn nodig bij BI. Bron: Gartner
7. Niveau van BI

Dit model geeft graad van BI weer. Bron: Thomas Davenport

2 opmerkingen:

  1. Ik heb in “De intelligente organisatie: Prestatieverbetering en organisatie-ontwikkeling met Business Intelligence” van Daan van Beek het "metadata maturity model" zien staan, met de 4 metadata niveaus...
    Past die niet in dit rijtje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het boek van Daan van Beek er nog eens op nagelezen.
    Het Metadata Maturity Model is zeker een goede aanvulling op het rijtje en past wellicht ook beter in het rijtje dan het CMM-model dat ik op nr3 heb gezet.
    Ga ik in een volgende versie aanpassen. Bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen